تغيير كليه كتب كلاسهاي اول و ششم ابتدايي
حاجيبابايي در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري پاپصیران، با اشاره به تصويب سياستهاي كلي آموزش و پرورش در مجمع تشخيص مصلحت نظام و ارجاع آن به مقام معظم رهبري، گفت: زماني كه مجمع تشخيص مصلحت نظام، سياست كلي يك طرح را تصويب ميكند، حتما بايد به تاييد رهبري نيز برسد و در حال حاضر سياستهاي كلي وزارت آموزش و پرورش در اين مجمع، تصويب شده و بايد مابقي مراحل خود را طي كند.
وي تصريح كرد: همزمان با تصويب كليات سياستهاي آموزش و پرورش، سند ملي آموزش و پرورش و فلسفه تعليم و تربيت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است و اميدواريم تا پايان امسال تصويب و براي اجرا در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد.
وي يادآور شد: برنامه درس ملي كه زيرمجموعه سند ملي آموزش و پرورش است، در حال آماده شدن است كه پس از تصويب، اجرا ميشود تا نقشه راهي براي كليه كتب درسي نظام تعليم و تربيت باشد.
وزير آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: بر اساس سند درس ملي، خلاقيت، تفكر، انديشه و نوآوري جايگزين "حفظ محوري" ميشود، لذا با تصويب اسناد بالا دستي از اين پس و با تغيير وزير، برنامههاي كلي و سياستهاي تبيين شده آموزش و پرورش تغيير نخواهد كرد و برنامهها ادامه خواهد داشت.
وي اظهار كرد: در نقشه جامع علمي كشور نيز جايگاه ويژهاي براي آموزش و پرورش تعريف و تبيين شده است و در برنامه پنجم توسعه نيز مصوبات خوبي براي نظام تعليم و تربيت تدوين شده است كه اين هماهنگي و مصوبات در مجامع قانوني ميتواند پشتيبان برنامههاي آموزش و پرورش باشد.
حاجيبابايي همچنين با اشاره به نظام 3ـ3ـ6 نيز بيان كرد: يكي از اسناد آموزش و پرورش ساختار نظام 3ـ3ـ6 است كه اصل آن در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده و پس از تصويب سند ملي آموزش و پرورش، زمان اجراي آن ابلاغ ميشود، به طوري كه در طول پنج سال، ساختار نظام تعليم و تربيت به 3ـ3ـ6 تغيير خواهد كرد.
وي در ادامه گفتوگوي خود با پاپصیران، همچنين از تغيير كليه كتب اول و ششم ابتدايي خبر داد و اضافه كرد: بر اين اساس كتابهاي اول و ششم ابتدايي در مرحله اول تغيير ميكند كه اين كتابها هم اكنون آماده است و منتظر ابلاغ زمان اجراي آن هستيم، اما اين كه از مهر ماه سال آينده بتوانيم آن را اجرايي كنيم يا نه، بستگي به زمان اجراي آن دارد، چرا كه كتابها را بايد به موقع آماده كنيم.
وي با تاكيد بر اين كه با اصلاح ساختار، محتوا نيز دگرگون ميشود، ادامه داد: آموزش و پرورش همچون جسمي است كه بايد همه ابعاد آن در كنار هم قرار گيرند.
يكي از مشكلات فعلي آموزش و پرورش به روز نبودن آن است
راهاندازي مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان
حاجيبابايي با اشاره به اين كه در آموزش و پرورش دقت و عمق بخشيدن به تفكر بسيار مهم است، اما زمان مهمتر از اين موارد است، تصريح كرد: من در آموزش و پرورش به دقايق و ثانيهها اعتقاد دارم.
وي در بخش ديگري از گفتوگوي خود با پاپصیران، با تاكيد بر اين كه دانشگاه بايد با صنعت گره بخورد و اساتيد و دانشجويان پروژههاي صنعتي را در اختيار بگيرند تا آن دانشگاه، دانشگاهي تمام عيار باشد، بيان كرد: امروز سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي يك دانشگاه تمام عيار است و در برنامهريزيها بايد به گونهاي مولفان با مدارس تلفيق شوند تا به تبع آن برنامههاي تاليف نيز تكميل شود.
وزير آموزش و پرورش يكي از مشكلات فعلي آموزش و پرورش را به روز نبودن آن عنوان كرد و توضيح داد: سازمان پژوهش و برنامهريزي بايد بتواند بهترين معلم هر مقطعي را در سراسر كشور انتخاب كند تا تمامي دروس توسط اين معلم تدريس شده و آن را در سايت سازمان قرار دهد تا معلمان ديگر نيز بتوانند از آخرين روشهاي تدريس مطلع شوند.
وي خاطر نشان كرد: نوع نگاه آموزش و پرورش بايد تغيير كند و همه ابعاد با يكديگر در نظر گرفته شوند، امروز اگر محتواي نظام تعليم و تربيت اصلاح شود، همه مشكلات آن حل خواهد شد.
حاجيبابايي درباره تعطيلات مدارس ابتدايي نيز گفت: اجراي اين طرح اتفاقات بسيار خوب از جمله تحكيم خانواده را به همراه دارد.
وي در پايان با اشاره به اين كه در آموزش و پرورش درباره هر موضوع يك نفر بايد صحبت كند، به ادغام سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اشاره كرد و يادآور شد: طرح ادغام مركز سازمان سمپاد، موسسه دانش پژوهان جوان و ساير مراكز مرتبط با شناسايي نخبگان را در دست داريم كه مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان راهاندازي ميشود.