محمود دنيانور، عضو انجمن مخترعان ايران و مبتكر دوچرخه خورشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري پاپصیران اظهار كرد: انرژي مورد نياز دوچرخه خورشيدي از طريق سلول‌هاي خورشيدي كه در سطحي نسبتا كوچك در پشت دوچرخه نصب شده تامين مي‌شود. علاوه بر اين يك باتري الكتريكي 12 ولت به عنوان تغذيه كمكي در شرايطي كه نور خورشيد وجود ندارد در عقب دوچرخه نصب شده تا در زمان تاريك شدن يا ابري بودن هوا هم امكان استفاده از دوچرخه باشد.

وي خاطرنشان كرد: البته طراحي دوچرخه به صورتي است كه سيستم خورشيدي و الكتريكي با يك كليد كه روي فرمان دوچرخه نصب شده كنترل مي‌شود و در مواردي كه امكان استفاده از سيستم خورشيدي يا باتري نباشد دوچرخه خورشيدي مثل يك دوچرخه معمولي با ركاب زدن به حركت خود ادامه مي‌دهد.

دنيانور تصريح كرد: سيستم دوچرخه خورشيدي به صورتي طراحي شده كه كمترين مزاحمت و اضافه وزن را براي دوچرخه و راكب آن داشته باشد. همچنين با تكميل طرح صفحات محافظي در عقب دوچرخه نصب مي‌شود تا در صورت تصادف و سقوط دوچرخه آسيبي به صفحات و سيستم خورشيدي آن نرسد.

اين مخترع درباره نحوه تامين انرژي دوچرخه توسط سيستم خورشيدي گفت: سنسورهاي خورشيدي نصب شده در عقب دوچرخه انرژي خورشيدي را به كيت تبديل متصل كرده و انرژي به الكتروموتور منتقل مي‌شود و در صورت كمبود توان، باتري تعبيه شده در دوچرخه كه با برق شهري و سيستم خورشيدي قابل شارژ است فعال مي‌شود.

منبع/ایسنا